زمانی که اکثر ما آنقدر درگیر کار و زندگی روزمره هستیم که زمانی برای خواندن کتاب نداریم، کتاب صوتی یک گزینه عالی است. اگر تجربه گوش دادن به کتاب صوتی را نداشته باشیم، می پرسیم: «آیا یک کتاب صوتی می تواند جایگزین خوبی برای کتاب چاپی یا کتاب الکترونیکی باشد؟» در این مقاله به تحلیل نظرات محققان مختلف در این زمینه می پردازیم.

کتاب صوتی، تقلب لذت بخش

بت راگوفسکی، دانشیار آموزش در دانشگاه بلومبرگ، می‌گوید؛ همیشه از گوش دادن به کتاب های صوتی لذت ببرید. اما سوال اینجاست: آیا واقعاً گوش دادن به کتاب صوتی با خواندن کتاب یکی است؟ راگووسکی معتقد است که گوش دادن به کتاب هرگز به اندازه خواندن آن جدی نیست. به همین دلیل، او مطالعه‌ای انجام داد که در آن گروهی به داستان‌های غیرداستانی درباره جنگ جهانی دوم گوش می‌دادند، گروهی دیگر آن را می‌خواندند و گروه سوم هر دو را همزمان می‌خواندند. در نهایت یک تست از محتوای کتاب گرفته شده است.

نتایج درمورد گویندگی کتاب صوتی زهرا شیراحمدی نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین سه شرط وجود ندارد. این آزمون را می توان به عنوان امتیازی برای کتاب صوتی در نظر گرفت. اما باید توجه داشت که راگوفسکی در این تحقیق از کتاب های الکترونیکی استفاده کرده است نه کتاب های کاغذی. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تمرکز بر کتاب های الکترونیکی وجود ندارد. کسانی که چنین باورهایی دارند می دانند که دلیل آن این است که وقتی یک کتاب کاغذی می خوانید، درک دقیق تری از بقیه کتاب دارید.


کتاب کاغذی، چشم های جستجوگر

از دغدغه های طرفداران کتاب کاغذی می توان ناخودآگاه به مشکل ردیابی چشم اشاره کرد. ویلینگهام، استاد روانشناسی در دانشگاه ویرجینیا، توضیح می دهد که 10 تا 15 درصد از حرکات چشم در حین مطالعه برای بررسی جمله قبلی استفاده می شود. آنقدر سریع اتفاق می افتد که ما حتی متوجه نمی شویم، اما کمک بزرگی به درک متن است.

ویلینگهام می گوید؛ می گوید "صبر کن!" همان گفتن است در حالی که کسی صحبت می کند یا "می توانید جمله را تکرار کنید؟" و در کنار این درخواست توجه خود را به گفته ایشان جلب کردیم و آن را تکرار کردیم. او گفت که البته می‌توانید گوش دادن به کتاب صوتی را متوقف کنید، به عقب برگردید و دوباره گوش کنید. اما دشوارتر از این است که چشمانتان را روی کتاب بچرخانید!

کتاب صوتی، سفر ذهنی

نگرانی دیگر در مورد استفاده از کتاب های صوتی، سوالی است که دیوید دانیل، استاد روانشناسی در دانشگاه جیمز مدیسون مطرح کرده است. سفرهای ذهنی همه مردم، چه مشغول خواندن کاغذ یا کتاب های الکترونیکی یا گوش دادن به یک کتاب صوتی باشند، زمان یا دقایقی را صرف یک سفر ذهنی می کنند. این باعث سردرگمی آنها می شود و به چیز دیگری فکر می کنند. بنابراین نگاه مجدد به موضوع زمان می برد.

دانیال می گوید؛ وقتی در حال خواندن یک کتاب هستید، به راحتی می توانید قسمتی را که درک نمی کنید مرور کنید. اما وقتی نوبت به کتاب‌های صوتی می‌رسد، کمی پیچیده‌تر می‌شود. در عین حال، قابلیت ورق زدن در مورد کتاب کاغذی مشابه ذخیره یک امتیاز در یک بازی رایانه ای است. این بدان معناست که در هر نوبت به شما زمان می دهد تا آنچه را که در صفحه قبل خوانده اید به خاطر بسپارید.

دانیل برای دانش آموزان یک مدرسه نظرسنجی تهیه کرد. برخی با گوش دادن به پادکست و برخی با خواندن مطالب آموزشی یاد گرفتند. در نهایت گروهی که این کتاب را خوانده بودند خوب عمل کردند. اگرچه همه می خواهند به پادکست گوش دهند.

آموزش شنیداری

با وجود موارد فوق، همانطور که دانیل گفت، درک شنیداری را می توان بهبود بخشید. در واقع ما انسان ها استفاده از قدرت شنوایی خود را دست کم گرفته ایم و آن را در کمترین اهمیت قرار داده ایم. در حال حاضر خواندن و نوشتن به اندازه گوش دادن و صحبت کردن طول نمی کشد.

ویلینگهام می‌گوید: «وقتی مطالعه می‌کنیم، بخش‌هایی از مغز را ایجاد می‌کنیم که کارهای مختلفی انجام می‌دهند. وقتی به صحبت‌های کسی گوش می‌دهیم، از صدای او، طنز موجود در صدای او بیشتر یاد می‌گیریم و او را تحسین می‌کنیم. در واقع اگر نمایشنامه شکسپیر و صدای بازیگرانش را بشنویم، بیشتر از خواندن متن او در ذهنمان می ماند.

گوش دادن و فعالیت های جانبی

به گفته ویلینگهام، ما با کتاب‌های صوتی مانند کتاب‌های کاغذی رفتار نمی‌کنیم، و این شرایط بازی برابر نیست. ما هرگز در حین رانندگی، ظرف شستن یا بافتن ژاکت درس نمی خوانیم. وقتی کتابی را می خوانیم، روی آن تمرکز می کنیم. اما کتاب های صوتی به همان اندازه که به ما اجازه می دهند کارهای اضافی زیادی انجام دهیم، به توجه کمتری نیاز دارند. بنابراین طبیعی است که فکر کنیم کمتر از محتوای آنها می فهمیم.

کتاب های صوتی گوینده رادیو می توانند تنها راه ما برای دور ماندن از دنیای کتاب در زندگی پرمشغله دنیای امروز باشند. این کتاب ها می توانند به ما در یادگیری مفاهیم زیادی کمک کنند یا ما را خوشحال کنند. با توجه به اطلاعات بالا، جز در مواردی که توجه بسیار بالایی را می طلبد، تفاوت معناداری در درک این نوع کتاب نسبت به انواع دیگر وجود ندارد. پس دست به کار شوید و «تقلب» کنید! خوانندگان همکار شما متوجه نمی شوند!