در اصل، پادکست یک فایل صوتی از گوینده رادیو با موضوع است. که می توانید در حین راه رفتن، کار کردن، رانندگی و هر کجا و هر زمان که فکرش را بکنید به آن گوش دهید.

نقطه شروع ایجاد و تولید محتوای صوتی در دهه 90 بود، اما ایجاد پادکست در اوایل قرن بیست و یکم آغاز شد. با ظهور mp3 player ها و در سال 2003 اولین پادکست ها تولید شد. اما به دلیل نبود تجهیزات و بسترهای لازم برای تولید چنین محتوایی، تولید پادکست تا حدودی مشکل شد و در سال های بعد با تجهیزات و نرم افزارهای لازم، این مشکل به اندازه کافی برطرف شد.

در سال 2005 صاحبان iTunes (مدیران شرکت اپل) پادکست هایی را در فروشگاه خود قرار دادند که آغازی بر محبوبیت این نوع محتوای صوتی بود. پس از iTunes، کادر نوار ظاهر می شود. Castbox به کاربران خود امکان دسترسی کامل به چندین پادکست رایگان را داده است.

با گذشت زمان و ظاهر شدن اپلیکیشن ها، علاوه بر iTunes و Castbox، برنامه های زیادی مانند گوگل پادکست نیز برای گوش دادن به این نوع محتوا ساخته شده است که هر کدام دارای ویژگی ها و عملکردهای متفاوتی هستند. در حال حاضر این اپلیکیشن ها میزبان بیش از یک میلیون پادکست هستند که نشان از رشد قابل قبول این سبک دارد.

تجهیزات مورد نیاز برای تهیه پادکست

همانطور که قبلا اشاره کردیم، برای ایجاد پادکست های با کیفیت، به تجهیزاتی مانند هدفون، میکروفون، میکروفون و پایه میکروفون نیاز دارید.

یک میکروفون ضبط خوب + پایه میکروفون

اولین کاری که برای ایجاد پادکست باید انجام دهید خرید میکروفون و پایه است. انواع مختلفی از میکروفون ها با کاربردهای مختلف وجود دارد که باید بر اساس سطح خود و نوع پادکستی که می خواهید بسازید، آنها را انتخاب کنید.

یک میکروفون خوب می تواند صدا را تنظیم کند. به شما امکان می دهد به راحتی صدای میکروفون انتخابی خود را کم و زیاد کنید. وجود الگوی قطبی در میکروفون نیز ضروری است. این به این دلیل است که به شما نشان می دهد که میکروفون فقط صدا را از جهت مستقیم دریافت می کند و صداهای پس زمینه را ضبط نمی کند.

هنگامی که قصد ایجاد و ضبط یک پادکست را دارید، ممکن است حروف خاصی مانند b یا p را اشتباه تلفظ کنید و در نتیجه صداهای خشن ایجاد کنید. بنابراین میکروفون باید دارای فیلتر نرم کننده صدا باشد تا فرکانس ها و صداهای بالا و پایین را به درستی مدیریت و حذف کند. در زیر به معرفی چند مدل میکروفون می پردازیم.

میکروفون USB

میکروفون های USB یکی از بهترین گزینه ها برای پادکست ها هستند. مخصوصاً برای مبتدیان این امر به این دلیل است که این نوع میکروفون به پورت USB لپ تاپ متصل می شود و برای ضبط به تجهیزات بسیار پیچیده ای نیاز ندارد. این میکروفون ها فقط برای ضبط صدا مناسب هستند. میکروفون Nano Blue Yeti یکی از مدل های مقرون به صرفه است.

میکروفون خازنی

میکروفون های خازنی برای حرفه ای ها و پادکست های قدیمی ایده آل هستند. این نوع میکروفون کیفیت ضبط صدا بسیار بالایی دارد و جزئیات صدا را به خوبی ثبت می کند. میکروفون های خازنی برای ضبط صدا به منبع تغذیه نیاز دارند و بسیار گران هستند.

میکروفون های خازنی در محیط های مختلف قابل استفاده نیستند و فقط برای استودیوهای حرفه ای ضبط و پادکست استفاده می شوند. این به دلیل ساختار ضعیف تر آن نسبت به سایر مدل های میکروفون مناسب برای پادکست است. میکروفون FIFINE T669 یکی از مقرون به صرفه ترین اقلامی است که می توانید در بازار ایران پیدا کنید.

میکروفون XLR

میکروفون های XLR برای افراد معمولی و کسانی که مدتی پادکست می سازند عالی هستند. برای اتصال این نوع میکروفون به لپ تاپ و تلفن همراه به یک رابط نیاز دارید و بدون کمک این رابط نمی توانید صدا را تنظیم و پردازش کنید. یکی از نمونه های حرفه ای این نوع میکروفون میکروفون BOYA BY-M800 می باشد که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

میکروفون دستی

این نوع میکروفون برای ضبط مصاحبه ها و پادکست های چند نفره راحت تر و قابل استفاده تر است. یک میکروفون دستی می تواند به راحتی صداهای 360 درجه را ضبط کند که باید هنگام پادکست به آن توجه کنید. BY-HM100 یکی از ارزان ترین میکروفون های دستی است.

میکروفون قدرتمند

با یک میکروفون پویا، می توانید پادکست خود را در سفر، خارج از منزل یا هر جای دیگری ایجاد کنید. کیفیت ضبط صدا این میکروفون خوب است و نسبت به امکاناتش قیمت مناسبی دارد. این نوع میکروفون همچنین نیازی به منبع تغذیه ندارد و می تواند بدون استفاده کار کند. میکروفون داینامیک سارامونیک SR-HM7 کمترین صدای ناشی از ضربه و باد را دارد.

پایه میکروفون مدل NB-NB

پایه میکروفون مدل NB-NB یک مدل با کیفیت و انعطاف پذیر می باشد. پیچ این پایه میکروفون از نوع استاندارد 1.4 اینچی و ابعاد آن 350*350*350 میلی متر می باشد. جنس این پایه از فلزات بادوام ساخته شده است به طوری که می تواند بیش از یک کیلوگرم وزن را تحمل کند.

پایه میکروفون SP-MN1

این پایه میکروفون با توجه به ویژگی هایش قیمت مناسبی دارد. پایه میکروفون SP-MN1 به شما امکان می دهد ارتفاع آن را تا 70 سانتی متر تنظیم کنید و با یک گیره مخصوص روی میز قرار می گیرد که استفاده از آن را هنگام پادکست آسان می کند. جنس بدنه این پایه بسیار مقاوم و مستحکم بوده و دارای ابعاد 65*90*650 میلی متر می باشد.

هدفون خوب

چرا یک پادکستر باید گوشی خوبی داشته باشد؟ اولین دلیل کاهش حجم صدا است. پژواک زمانی رخ می دهد که صدای شما از بلندگوها و میکروفون خارج می شود. این ممکن است باعث تاخیر در ضبط میکروفون شود.

دلیل دوم این است که پادکست نمی تواند صدای خودش را بشنود که باعث ایجاد اختلال و سردرگمی در هنگام ایجاد پادکست می شود. نظارت بر صدای تولید شده یکی دیگر از دلایل استفاده پادکست ها از هدفون است.

برای خرید هدفون مناسب ابتدا باید به قیمت، مدل و راحتی آن توجه کرد. این سه عامل از ویژگی های اصلی هستند. زیرا اگر مثلا هدفون برای گوش شما مناسب نباشد در دراز مدت حواس شما پرت می شود و احتمال آسیب رساندن به گوش وجود دارد.

نحوه ایجاد پادکست نیز بسیار مهم است. اگر پادکست خود را در مکان‌های مختلف تولید می‌کنید، قطعاً باید نحوه حمل و نقل هدفون خود را در نظر بگیرید. هدفون همچنین نیاز به کاهش نویز یا حذف صداهای اضافی محیط دارد. زیرا به شما کمک می کند تا فایل پادکست را با دقت بیشتری گوش دهید.

هدفون روشن است

هدفون قابل حمل و سبک است. به این نوع هدفون سوپرفون نیز گفته می شود و بسیار محبوب است. البته اگر آن را در گوش خود قرار دهید، می توانید صداهای اطراف را نیز بشنوید. این هدفون برای ایجاد پادکست های فردی ایده آل است.

هدفون داخل گوش

به این نوع هدفون ها هدفون محیطی نیز گفته می شود و برای ساخت پادکست بسیار مناسب و کاربردی هستند. هدفون روی گوش به خوبی در گوش قرار می گیرد و کیفیت صدای عالی را ارائه می دهد.

ضبط کننده صدا

اگر دستگاه ضبط صدا ندارید، می توانید پادکست خود را فقط روی میز اتاقتان ضبط کنید. این می تواند برای افرادی که می خواهند پادکست های خود را در محیط های مختلف ایجاد کنند یا افرادی که می خواهند پادکست های میزگرد چند کاربره ایجاد کنند محدودیت باشد.

برای خرید ضبط صدا برای آموزش آنلاین ساخت پادکست زهرا شیراحمدی ابتدا باید به حافظه آن توجه کنید. قابل حمل بودن ضبط نیز بسیار مهم است، معمولاً ضبط کننده های با تجربه تر از نظر اندازه کوچکتر هستند و به راحتی در جیب قرار می گیرند، در حالی که ضبط کننده های صوتی حرفه ای بزرگتر هستند و به کیف مناسب برای حمل و نقل نیاز دارند.


در مرحله سوم باید سازگاری با میکروفون را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از میکروفون های XLR استفاده کنید، باید از ضبط کننده های صوتی متوسط ​​(بین مبتدی و حرفه ای) استفاده کنید زیرا تعداد پورت های ورودی مناسبی دارند.